Wednesday 8 February 2012

KIDS YAHOO


click here
Yahoo! Kids dahulunya dikenali sebagai Yahooligans (www.yahooligans.com). Ia dilaporkan sebagai direktori carian yang pertama wujud sejak bulan Mac 1996. Direka bentuk khusus untuk kanak-kanak berumur 7 hingga 12 tahun, kandungannya dipilih dengan teliti supaya menepati keperluan carian kanak-kanak. Kini Yahoo Kids juga mempunyai enjin carian dalam dua bahasa asing iaitu Jepun dan Korea.

Di Yahoo! Kids, senarai direktori utamanya dimasukkan dalam 10 kategori. Antaranya ialah games, music, movies, ask earl, jokes, sports, ecards, horoscope, studyzone dan parents. 

Ruangan utama enjin carian ini ialah zon belajar (studyzone).  Di sini disediakan maklumat berkaitan negara-negara di dunia (World Factbook). Maklumat negara yang disediakan termasuk peta, bendera, statistik, kerajaan dan matawang. Selain itu, dalam kategori study zone ini terdiri daripada dictionary (kamus) dan encyclopedia. Ini akan lebih memudahkan pencarian kanak-kanak tentang perkataan yang tidak diketahui atau mereka ingin membaca artikel-artikel pelbagai topik.

 

 Bagi kanak-kanak yang meminati sains, Yahoo! Kids juga menyedikan ruang untuk mereka menerokai sains dalam kategori studyzone yang meliputi Supernova, NASA, Solar System dan Space Station. Apa yang paling menarik di sini ialah kanak-kanak boleh menonton video-video kajian sains.


 
 Pengetahuan kanak-kanak yang meliputi sekeliling mereka dapat ditingkatkan melalui ruang Ask Earl. Mereka juga boleh menanyakan soalan-soalan di sini dengan menaipnya di ruang ''Have a question for earl?''.

Untuk menu jokes (lawak) yang disediakan oleh Yahoo Kids terdapat lebih 2000 lawak disenaraikan merangkumi pelbagai tema seperti animal, food, health and food, holiday, music, people, school, science serta lain-lain. Apa yang menarik tentang jokes di Yahoo! Kids ini ialah lawaknya termasuk dalam lawak pandai (bukan lawak bodoh) kerana 85 daripadanya termasuk dalam lawak kategori sains.

.
Yahoo! Kids juga menyediakan menu khusus untuk ibu bapa (parents) sebagai panduan atau rujukan untuk mendidik kanak-kanak. Ibu bapa boleh mendapatkan pelbagai tips yang sangat berguna untuk anak-anak anda dalam ruangan menu tersebut. Ruangan ini direka khas khusus untuk  ibu bapa  supaya mereka dapat membantu kanak-kanak untuk merasai keseronokan semasa melayari Yahoo!Kids ini. Isu yang paling penting untuk ditangani dalam dunia internet sekarang ialah memastikan kanak-kanak dalam pengawasan yang selamat semasa menggunakan internet. Jadi, ibu bapa boleh memastikan keadaan yang selamat untuk anak-anak dengan bersama-sama menggunakan Yahoo!Kids. Selain itu, ibu bapa tidak perlu berasa susah lagi membuat keputusan untuk mencari bahan hiburan yang sesuai untuk kanak-kanak. Ibu bapa boleh mendapatkan maklumat yang terkini di Yahoo Kids ini seperti 'online safety' dan 'kids entertainment'.

No comments:

Post a Comment